Sunday, June 01, 2008

As-Built Drawing

apakah? oh, itu adalah drawing bagi bangunan yang DAH dibina. kalo working drawing pulak, drawing yang dilukis untuk bangunan yang AKAN di bina. ada beza kan?
kenapa tetiba pasal drawing lak ni? huhu. kelenguhan sket la skang, so, berblog la sebentar.

ye, drawing yang dimaksudkan adalah drawing umah johor yang group aku buat di Endau tu. aku ditugaskan melukis roof plan & roof structure plan. tau tak, setiap kali projek design aku, aku akan tersangkut perkembangan idea/progress design aku gara-gara bumbung? betul cakap puan akmal dulu,
"i find most of u always leave out the design of roof on the early stage of designing, padahal bumbung juga merupakan elemen yang sangat penting. kamu cuba tengok balik cara kamu design, u stress on the plans and eleveations, and in the end, u ALWAYS opt for the flat roof...."
aku sangat ingat hujah dia yang ini masa dia ngaja teknologi binaan dan bahan. betapa dia stress kan bumbung tu. yes puan, i find it true!
macam manusia, yang melengkapkan rupa, tentulah topi, rambut, tudung. botak pun lengkapkan gaya kan? cuba bayang manusia di design tanpa kepala, ewww! creepy nye! sama je, bila mendesign, kita sepatutnya consider SEMUA, dari asas nye, naik ke tiang, ke tinding nye, ke mana letak duduk pintu tingkap nye, sampai ke bumbung. in fact, masa kita mendesign space tu, kita dah patut bayang kan macam mana 'topi' dia nanti...

wah! terlebih sudah! kenapa tetiba aku berbumbung bagai ni?? ilmiah kah tiba-tiba? ayo! naaah! aku tetiba rasa nak memotivasi diri supaya lebih peka next sem (and of cos la sem sterusnya dan seterusnya ketika bekerja nnt) wah!

erk! kenapa rasa semacam je mengisi entry begini ek?

aku tetiba rasa macam nak peluk sejambak bunga. cam bes ek? huuu...nak tunggu grad nnt, mau setahun lagi tu. sabar farah sabar.......

ada orang tak suka diberi hadiah bunga, katanya, bunga bukan leh makan, tak pun bukan leh simpan, kang layu. tapi aku suka.... ngeee!!

bunga bunga! come to me!! (bukan BUNGA indon tu ye!)huhu

2 comments:

Chika Chika said...

yeah baby. satu lagi blog ilmiah. tahniah.


dah naiktaraf.


aku suka ja bunga. tak bleh makan, tak bleh makanlah. tp best.

fara-D said...

kan kan! best je! bleh je keringkan bunga tu n simpan! still comel je!!! kan kan!

yeah!

erk...aku br tingat habit ko yg suka petik bunga tu!!hahaha!sgt comel je!