Wednesday, November 05, 2008

makroni bakar

assalamualaikum

memandangkan ada seorang rakan ni sangat2 la menghendakkan resipi makroni bakar yang beliau makan dirumah ku raya lalu, maka ada gak la modal aku nak menghapdet nih. cik mclong, resipi ni berdasarkan ingatan aku tau. kalo tak jadik tu, makna nya ada missing lah kot.kahkahkah!!!

(insyaAllah, ini yang lengkap nye....kehkehkeh)

Bahan-bahan:
A:
500g makroni/pasta (watever u call it)
2 TBsp oil

B:
1 Onion (chopped)
5 tomatoes (chopped)
4 TBsp tomato sauce
1 TBsp rempah kari
minced chicken/beef

C:
6 eggs (dipukul)
2 cups fresh milk
1 cup evaporated milk (susu cair la...)
carrots (grated)

2 cups cheese


Cara-cara nye ye puan-puan (dah macam rancangan masakan lak aku kali ni.... )
1. rebus the pasta/makroni dengan 2 sudu makan (bukan senduk, sudip mau pun sudu yang orang gantung kat dinding tu yer. TABLESPOON. kalo rasa ada sudu atas meja tu bleh dikira tablespoon, ikut suka hang lah!!) minyak. erk. kalo rasa dua sudu tu tak cukup, pandai2 adjust ye. sbb tujuan minyak tu adalh supaya the pasta yang direbus tak melekat-lekit bagai.
2. then, tumis (tumis ke? goreng kot....) the onions. err....pastu campak je la segala macam yang tersenarai dalam bahan-bahan B tu.
3. then campak jugak the makroni yang dah rebus tu. makroni tu sahaja, setelah di tos kan ye. jangan la pulak di masokkkan sekali dengan air rebusan itu, kang naya nak bakar berapa tahun la baru nak menjadi kan.....
4. dengan kadar tak la beriya-iya sangat dengan campakan bahan-bahan B tadik, masokkan lah all the bahan-bahan C tu. sekali lagik, usah la beriya-iya terhadap campuran campakan tadik ye, ini sekadar nak mencampurkan segala bahan tadik. oh ye, kalo nak lagik nutricious (ceh!! ) , masokkan skali carrot yang disagat. (tau kan apa sagat???)
campor gaulkan bahan-bahan tu tu semua. bagi ala2 da rata. ye, garam secukup rasa turut diperlukan.
5. lastly, tuangkan adunan tadik kedalam bekas yang boleh dimasokkan dalam oven (duhh!) and....bakar lah sampai dia masak. dah nama makroni bakar kan.kahkahkah!
(maaf, siyes aku tatau berapa lama nak kena bakr. aku tanya mummy pon dia cakap mende yang sama = BAKAR SAMPAI DIA MASAK LA....)
nota: cheese tuh, ada dua cara, satu, just mix dengan ingredients tuh tadik and bakar. saatu cara lagik, susun cheese tuh atas adunan yang dah di bubuh siap dalam bekas untuk dibakar tadik. biasanya, aku (aku ke? mak aku le...) guna cheese keping tuh je...ala, yang makan ngan roti tu...
nota kedua: (updated setelah berjuta tahun) Suhu bakar is around 180 degree Celcius. tempoh around 30 minutes or so depending on how big or small your container is.

naaah. harap cik mcLong gumbira la dengan niat murni ku berkongsi resipi ni, walopon serba kekurangan. len kali kalo encik RAJin aku datang, aku update resipi tersebut siap dengan gambo ye (encik RAJin masok dapor.... bukan encik RAJin update blog ni...)


oh my. sebut pasal resipi, baru aku teringat cik kemba ada meminta resipi pudding buah beberapa ...err... hari @ minggu yang lalu. alamak! haruskah aku adjust blog ku ni dari ruangan merapu-bebel kepada ruangan surirumah dipenuhi resipi????

^.^ sabor ye cik kembar..... resipi itu akan menyusul. sama ada di sini atau langsung ke email anda ye...ngeh ngeh ngeh! jangan marah ye cik kembar! caaaaayank dia! kehkehkeh!

11 comments:

Adian said...

2 cups of cheese? camne tu? cheese yg makan ngan roti tu kene lenyek2 untuk dimuatkan ke dalam cawan ke? haha... ke grated cheese?

(tanye ngalahkan org yg nk wat. haha)

Anonymous said...

hahah..
ha'ah,jawab soklan adian tuh,konpius saya..

hoyeh,nih mmg i print jela jawabnya..

yer,puding tuh jgn lupe cik kemba..haha

best jugak bace resipi nih

fara-D said...

adian
kalo nak campak masok dalam adunan, guna la grated cheese...mozarella cheese ke....kalo nak susun atas adunan je, guna la cheese keping tuh (alasan. sbenonye guna cheese keping tu lebih ekonomi.haha! chees mahai wo!)

aizar the kembar
da. da jawab da. hoih...cuba salin resipi ni...jgn la print, kalo nak print pon...edit dlu....
kejadah nye nak print skalik ayat2 merapu i tuuuuh....isy!

Adian said...

haha dulu time duk gila piza segera, mozarella tu mesti ade je dlm fridge umah aku. tp pastu ade plak yg gatai2 kate xhalal la plak. packaging plak full french. oleh itu takut seketika. haha

I.L.Y.A.N.I.E said...

wah!..
sgt bagus , sgt detail..
alek uma, nk buat la..

klo x sedap, jaga hang Fara..haha

er klo letak cheesedale tuh, nk kena letak bape keping?
bape lapis?

er
tq..toce..toce...

cayang kamu!

HidayahSham said...

resipi ini buat perot aku berbunyik2.nk rase fara buat makaroni bakar...bole?

huahua..aku biol sat~

fara-D said...

mcLong
ikot keserasian anda nak letak bape lapis! eceh! takat menutupi seluruh permukaan adunan tersebut dah la...

shamoo
haha! buley buley! turun kl di waktu yang tepat, pasti bisa! ecehh!

Anonymous said...

nk nyebok sket..
ermm...sdap ke mende nie?? =]

fara-D said...

kalo wat dengan jaya nya, sedaplah! heheh!

Anonymous said...

nakkkkkkkkk! buatkannnnnnnnn! favourite kot macaroni bakar ni! hehe

fara-D said...

cik eleena
favourite KOT? haha... memang pon....mummy salu cakap awk yg salu bising soh wat makrono bakar!haha!