Sunday, May 04, 2008

alor setar...

salam semua!

miss me??

mwahaha! *dush!*

Alhamdulillah, petang tadik selamat sampai ke rumahku syurgaku setelah away ke alor setar sejak tgh hari jumaat lalu. uuuuh! seronok! walaupun balik kedah sat ja, tapi, sonok! yang jadi tak sonok adalah sebab kesengalan minda ini kerna tidak mengingati diri supaya menusung salah satu kamera (salah satu? bajet abah bukak kedai kamera ka?)

well, aku penah tulis kat previous entry kan bahawa aku suka event2, but dont really fancy wedding ceremonies kan? well true enough but i guess it's not that bad at all. one that hates wedding ceremonies (or sort...) is one who tend to forget the importance of family. (aaa...gila statement...wait wait....i'll get to my point later)
kenapa ceremonies cam wedding penting dalam adat melayu?
yeah, aku tak berapa la plak suka upacar persandingan tuh. tapi kenduri, walaupun memenatkan, tetapi, itu adalah salah satu warisan untuk kita yang serasa aku, wajar dipelihara oleh orang melayu. kenapa? sebab, kita lihat bangsa lain, mereka pun ada majlis kahwin mereka sendiri. eh? lari point ni...apa aku merapu ni? hehehe... maksud aku, event2 seperti ni adalah salah satu medium untuk kita sedar kita, medium yang mengumpulkan sanak saudara jauh dan dekat supaya saling kenal antara satu sama lain. bukan suruh rapat pun,asal usul just get to know our relatives. sbb in the end, bila kita tutup mata kita, selain rakan2, mereka2 ni la yang akan mengiringi kita ke perkuburan. aaaa... kenapa sampai situ aku ni?
tapi, paham-paham je la maksud aku.
memang kenduri kendara sangat la memenatkan...
memang....
tambah kalau cuaca macam kat gurun sahara tuh....fuh! azab!
tapi... itu lah yang merapatkan persaudaraan sesama manusia.
cuba bayangkan, kita dok menggelupur kepanasan, kita dok cari kipas. kat kipas tu, ada sorang len dan kita berkongsi kipas tu...dan bermula sedikit perbualan "fuh...panas kan!" "haah la... sedapnya angin kipas ni..."
hehehe...apa la motif aku nih weh?????


sebenarnya, saje je nak point out, hari tu, masa g kenduri, jumpa ramai sanak sedara mummy. anak2 depa...and turns out, ada sorang akak ni merupakan senior aku di fakulti kejuruteraan ukm. hahahah! dak civil, grad tahun lepas rasanya. aku tak cam pun dia, dia pun tak cam aku. tapi, kitorang just gelak la sebab masing-masing terkejut. see... betapa kecilnya dunia!

haha! motif sangat kan?!

petang tu, sambung menziarah kak sedara mummy, kitorang panggil mak intan.
bese la, mummy sembang-sembang ngan mak intan, aku dok usha kucing-kucing yang ramai sambil terpikir sorang sahabat baik aku ni...
"kalo si nurul ikut ni.... mau koma sebulan! " kakaka! *cabowts!*

malam nye pulak, ke rumah sepupu mummy gak, aunty fuzah serta hubby nye uncle adnan. dua-dua practicing doctors dan ketiga-tiga anaknye semua pun doctor dan menantu pun doctor (erk...ke dentist ek?) mihun yang digoreng auntie fuzah saaaaangat lazat! kekeke!!
malam itu adalah malam perbincangan hangat politik oleh dr adnan, datin habibah (kak ipar mummy), dato zainuddin (abg mummy) and diselit-selit sikit oleh dr hilmi (dengan ayunan sudunya....adoi abah ni!! T_T ) aku ngan anip tercengang-cengang dengar perbincangan serius bersekitar isu melayu dan malaysia...wuu! ilmiah sungguh trip aku kali ni. mummy and auntie fuzah senyap je... auntie fuzah je bersuara sikit-sikit... abah? bersemangat gak, tapi aku ngan anip dok sakan tahan gelak sbb abah dengan hayun2 sudu dan ssh sket nak selit masuk sbb auntie bibah ngn uncle adnan berapi-api menyuarakan pendapat. adoi.....

dari isu politik kedah...ke isu politik melayu....dan masuk plak isu politik US, dari sembang kat meja makan, sambung sembang kat ruang tamu.... ayo! da terbang ke destinasi luar negara la pulak.... ayo! jam da dekat kol 12 mlm, depa rancak diskusi lagik. ayo! tercengang aku, anip da bengkok2 badan laloq mamai tak larat nak telan isu hangat orang2 berpengalaman ni... (sbb masa aku tanya dia perasan tak dorang da masok topik politik USA tu...anip cakap dia tak sedar da masa tu, da ting tong gle! huhu)
but it was fun jugak sebenarnye, to hear what the elder generations has to say bout today's politics...apa yang berlaku, termasok bersih kotor nya dunia politik... aku berminat dengar je, walopon 75% isi mereka cerita tu aku blur...but a knowledge for me, i must say... oh ya! aku bangga sbb ada satu statement dari uncle din yang aku familiar dan tak sesia encik isma ajar aku subjek amalan professional : "what's wrong going for open tender kan..?" (aku tak sure apa isu dia but dia menyuarakan apa salahnya menawarkan tender terbuka! )

haha! antara words yang aku berjaya tangkap:
open tender
townplanning
building tak cukup space

lalala! ilmiah kan malam ku?! i like...seriously....


so dalam jam sepuluh pagi tadi, kami pun bertolak pulang.

aku suka perjalanan pergi dan balik...sbb aku bleh tengok bendang terlentang luas. heh! bosan ka aku? lantak p lah....kat bandar kl dan pj ni, mana ada sawah bendang bagai! oh ye, aku suka lepak umah uncle din sbb belakang dia ada sungai...heee... takde la sungai yang ala2 dalam bingkai gambar tempek kat dinding tu...but sungai la...tapi yang buat aku hanginnye, diseberang sungai tu, ada kampung la. (umah uncle din tu tgh bandor yer...) ada la sorang penghuni kampung yang wajar aku katakan bodoh sbb melempar beberapa plastik sampah ke dalam sungai tu. mmg la sungai tu tak la jernih dan bleh dikatakan keruh air nya, tapi, perlu ka make it worst?? aku percaya, masih ada hidupan dalam air tu! air sungai tetap mengalir masuk laut... jadi, kalo sungai kotor, laut turut terjejas kan?! bloody punya org! bikin hati panas ja!!! dah tu, petang tu, aku nampak org yang sama (berdasarkan baju...org sama kot...) dok mancing kat tepi sungai tu.... ayo! bangang itu orang! eeee....geram!

haaa...suda masok mode emo ni....apakah? suda la...itu je la penulisan ku malam ni. hehehe.

oh. sikit lagi nak tulis... balik alor star means... balik menambah jisim badan! aaa! mee abu...nasi lemak royal... apom lenggang...semua lazat! huuu... abis aku! jom, sapa nak teman aku er...sapa nak tolong HERET aku g joging sok pagi!! hahahaha!!
tapi sedey sbb tak dapat rasa pisang sarung yang digembargemburkan kelazatannya oleh anip nana dan kak ina sume, serta dadih yang fresh....wuuu.....

enuff food talk! mari bercakap dengan bantal pula! (^_^) zzzzzzzzzzzzzz......

4 comments:

Chika Chika said...

aku tak taw tang mana yang agak sitcom nya, tapi aku tersedar yg aku dok tergelak-gelak baca cerita neh.


macam geli hati. tapi tak sure tang mana. mungkin tang 'sungai dalam bingkai gambar'. jugak perbualan 'angin kipas'. kelakar. sepatotnya tak perlu diceritakan sbb tak da motif. tapi bila diceritakan jadik kelakar like.. aik? ahahahaha.


apsal kucing ja aku kena? ahahh. dalam mata kucing, ada akuuuu... aku menghantui kucing.. aik? macam reverse version :p

fara-D said...

la....motif nya, aku nak nyatakan bahawa kenduri bleh merapatkan silaturahim.... huhu

ko patut syukur sbb ramai kucing di dunia ni, secara taklangsung, membuat kan aku sentiasa igt kat ko taw! haha!

Chika Chika said...

makin banyak kucing.
makin banyak ingat
berkadar langsung
macam best ja.


ha.
bolehla.

Adian said...

ayaya fanjang btul entry kali ni. hehe...

tetap xsuke wedding. aku harap wedding aku sesimple mungkin dan sejimat mungkin. penat nak kemas. lgpun aku blom dpt imagine nak pakai set lengkap songket mongket keris tanjak sume tu ahaha