Saturday, May 26, 2007

dunia oh dunia....

yeah! sudah tiga minggu tempoh li berlalu. fuh. wat an experience. semalam, tumpangkan ah T (opis mate) g stesen lrt. dia mau ke genting ngan rakan2 katanye. sambil mengharung tarffic yg jam stoberi tuh, berborak2 la jugak dgn ah T ttg opis....ttg kerja2 dia seblom masok GLC... dan of cos ttg donia architecture yg ....yang.... yang tah tatau nak ckp gane. ah T adalah one of the pekerja yg agak lama bersama GLC. cuma dia pnah tinggalkan GLC sbb sambong blaja kat australia...eh...uk...eh...antara dua tuh la. dan ah T sudah ada part1. dan terbongkar juga lah ttg betapa semua di dlm opis tuh adalah pekerja yg baru ganti. masing2 paling lama pon setahun. yg lama hanya lah big bos (duh!), rakannya, ms teh (senior arkitek), ah T n mr kwek (arkitek gak). yang lain, termasok ms lau yg tlah menyumbat aku ke dlm donia GLC pon baru. dlm dok sembang2, tertimbul isu profession dlm bidang architecture. adoi. lemah aku bab2 gini. kata ah T, cukopla dia amek part 1, ssh nak idop ngan architecture... blaja pon lama, blom campor mau btol2 registered tuh... kalah medic tuh. ih. apa merapu aku cte neh?
supervisor aku pon pnah tanya kenapa aku pilih architecture? dan mana aku dpt tau psl profesion ni... ish.terkial2 gak nak jawap. bukan apa, kalo mau jawap soklan pertama tuh mmg aku bleh jwp ngan panjang lebar nye tp malas nak jwp panjang lebar sbb masa tuh aku tgh selsema kurang sehat. tp, sbb dia cam dok tunggu respon aku, aku pon tergelak2 malu jwp soklan kedua tuh - mana aku dpt tau psl arkitek. nak tau?
dulu aku pnah baca novel. dlm novel tuh, watak hero dia sorg arkitek. tak sempat abes aku jawab, kak ani ngan mr H dah sakan reka jln cerita novel tuh... " ooo...u baca novel...novel tu tulis, itu hero arkitek org manyak kaya... rumah besar kereta besar.... kerja best.... hensem..." bla...bla...bla... adoi! lepuk kang pakcik neh! aku pon ckp la sbb apa aku cam tertarik ngan watak tu. sbenanye aku bkn tertarik ngan watak arkitek tu, cuma tertarik ngan bayangan penulis dgn keindahan umah watak citer tuh. mmg watak dia akitek, tp ntah, sgt impress ngan penceritaan penulis ttg gah nye umah tu..interior dia...material umah tuh... lengkap ngan lanskap dia... fuh. mmg sgt indah. pastu, arkitek tuh (watak citer tuh le...) plak design sendiri pelamin dia. terbayang dlm kepala otak aku cm cun je pelamin dia, which is salah satu projek design masa dia belajar dulu. pensyarah dia tny apa projek yg dia buat tuh... aku tak igt citer apa tp skang aku pk2 balik, aku rasa aku pnah terbayang situasi si hero tuh menjelaskan ttg projek dia kat pensyarah dia yang mana sangat la familiar ngan situasi presentation ataupon sessi krit yg kami2 selalu alami kat studio tuh. haisy. cut the crap.
walopon setelah li tiga minggu, aku masih cuak2 ngan dunia sebenar arkitektur. taaapi, tak pernah terlintas utk give up. tekad! i know its tough, itu lah yg sangat mengerikan tapi saya sering menanam impian mau ada itu "AR." kat depan nama aku. hehe!
janganla gelak.... i tau i sound like berangan... tapi i dont want to waste all the efforts (and money n time....) spent just to end up giving it all up. huh! yer yer semua org... saya tau dan saya sedar jadi arkitek ssh mau hidop....saya sedar jadi arkitek ssh mau kaya....dan mcm2 lagi saya dgr, terutama dr org2 berpengalaman yg sudah lama berkecimpung dlm dunia archi yg penoh misteri tuh, yang mana kebanyakan memberi respon negative terhadap bidang yg saya pilih ni. akan tetapi; disebabkan fara d mewarisi sifat 'degil' maktok dia, fara d ttp tak dulik apa org nk kata. org kata itam, angguk2 je la aku... tp dlm ati semakin bercahaya mau teroskan perjuangan. hiks. wallahualam, saya hanya merancang, Allah sahaja yg menentukan. yg saya rancang sekarang, paling lewat seploh tahun lagi, nama saya akan jadi 'AR FARAH DIANA MOHAMAD HILMI. hek. tak AR di mesia ni, saya lari g pakistan atau dubai jadi arkitek bertauliah disana. har har.
tak salahkan seorang gadis seperti aku mau berangan untuk membantu menjadikan dunia ni a better place to live in kan.... tak salah kan?
*wink!

4 comments:

Adian said...

wah! bagus! teruskan mengejar impian anda! hmm sbnrnye... aku xkesah pun samada nk dpt ar ke x. asalkan hidup aku nanti agak berkemampuan spt yg selalu diharap2kan. tu pn dh cukup. hmm bercampur baur plak perasaan aku terhadap profesion ni lepas LI ni. atau mungkin pekerja2 kat cni yang xmencapai standard hidup seperti yg aku "harap" tu. aku rs cam bole je. percaya pd diri! go go!

fara-D said...

yeah bebeh!! dimana ada kemahuan, di situ ada jalan!

eh....first time rasa cam sangat intelek komen ko! hehe! slalu ala2 sengal!! way to go bebeh!!

Adian said...

owh ingat aku xble serius dan berintelek ke? haha... aku serba bole la. ahahaha

fara-D said...

yer yer yer...
tau....dah tau...adian serba boleh!.