Tuesday, July 28, 2009

maktok 3.

salam.

heh. memandangkan aku sangat suka menceritakan perihal maktok disini, maka, bermula dengan entry ini, aku tajukkan "maktok" diikuti sequel keberapa. heheh. dan kerana dah ntah berapa kesah tentang maktok aku tulis disini, maka, aku mulakan lah entry ni dengan bilangan ke-3. kenapa 3? tak 4? tak 5?
suko den la woi! aku suka no 3...lalalala...hehehe.....


seperti biasa, aku kan cucu yang agak nakal, suka menyakat maktok nye...sedang maktok bising nak turun katil, tapi tak dilayan permintaan tersebut, malah, dialih perhatian beliau ke arah perbualan merapu dari cucunya ini. maktok jadi sangat geram dengan aku dan mula terjerit sedikit. apa lagik, si cucu jahat sorang ni (sapa kau tanya?? aku la.....ceh.)....
f: maktok maktok! bunyi kucing macam mana?
m: awww....awww....awww....
f: uih? bunyi kucing ke tu maktok.
m: haah.
f: tu bunyi kucing apa tu maktok?
m: kucing j*l*ng.
f: WA???
adoi la.....terer jugak nenek aku ni berlaser woi. isk. kalah den.....

kak alia (babysitter maktok...err...baby ker??) sedang basuh pinggan di dapur. maka, aku teman la maktok sbb dia dah terjerit-jerit panggil semua orang sebab katanya takot dok sensorang. so, aku pun teman la maktok skejap. saja je la tanya macam-macam, berbual dengan maktok la kaedahnya. dan pada masa yang sama, nak distract maktok daripada terus-terusan menjerit. maktok meronta-ronta lagik nak turun katil (note: maktok tak larat da nak berjalan sendiri. kalo dia turun katil kerap sangat, org lain penat, maktok apatah lagi la penat. risiko terjatuh pun ada...)
f: maktok! you're a good girl or naughty girl today? (woi...dont play-play ha...maktok punya grammar lagik hebat dari aku. cis. malu i...)
m: good girl.
f: ye ke good girl?
m: yes.
f: maktok. where do u want to go? (sbb da sebok sangat suruh org angkat dia turun)
m: shopping complex.
f: (ayo!tetiba maktok pandai shopping kan...) ha? shopping complex? what do u wish to buy?
m: i want to buy anything
f: buy with what? do u have money?
m: no, i got no money
f: then, with whom do u want to go?
m: with alia...
f: with alia alone or anyone else can join?
m: alone.
f: orang lain tak boleh ikot?
m: no.
f: why?
m: because i got no money.

ish. nevertheless, i love maktok very much. walaupun takda anak kecik kat rumah ni lagi, tapi kerenah maktok tak pernah gagal dalam membutirkan senyuman dan gelak tawa dalam rumah ini. ^.^


p/s: Al-Fatihah buat Allahyarham Yasmin Ahmad. saw a short docu at AwaniAstro by faris last night, and she was one of a kind. may Allah bless her. i adore her three simple guideline:
1. usaha
2. doa
3. make our parents happy.
and yes, i almost teared when she quoted the third sentence. i love my parents very much, and hopefully, i can make them happy too, just like yasmin did....insyaAllah...

1 comment:

fievelski said...

moga rohnya dicucuri rahmat.amin