Monday, January 24, 2011

sms

Salam semua.

Kalau kita lihat dunia hari ini, kalau lihaaaaat betul betul, scary kan?
Mana tidak, bunuh bunuh dah jadi kes yang kerap. Pulak tuh, kalau dulu dulu, kes ragut yang membawa kecelakaan sebab mangsa tak nak mengalah jadi kena heret tetak bagai, sekarang, even mangsa mengalah serahkan barang berharga sebab risaukan anaknya dicederakan, tetap ditetak jugak anak mangsa yang duduk di tempat penumpang tuh. Apa kena dengan manusia sekarang?
Kadang kadang, aku rasa, mungkin sebab itu aku malas sangat nak baca suratkhabar sebab nanti jantung aku jadi lemah sebab keluar habis segala kata kata kesat baca berita bukan bukan tuh.

Kelmarin, ketika aku tiba di gym, aku dapat sms ni.:

"Ini Ayah Tlong Isikan kredit Mexiz RM30 ke number baru Ayah, 0128650385 Ayah lgi ada mslah kat balai police, ta payah call kejap ayah call."

entah, memang sejurus baca message tersebut, terus rasa mendidih.
sebab satu, entah sapa sapa entah randomly send those message. gigih kan?
dua, sebab menyampah! KONON lah tersilap hantar. macam aku bodoh sangat nak reply beritahu, "Maaf pakcik, pakcik salah nombor."
dan selepas itu, aku yakin, akan mula sesi pancingan.
tiga, sebab ternyata si pengirim memperguna nilai SIMPATI manusia untuk kepentingan diri sendiri. ITU yang PALING MENJENGKELKAN. serius. aku rasa marah sangat sebab ada manusia macam ni, yang ambil kesempatan dengan sifat kasih sayang dan simpati sesama manusia.

dan selain marah, aku nak gelak sakan jugak dengan message tuh!
satu, aku panggil ayah aku ABAH ok! kalau ikut hati aku, aku nak reply je,

"bro, ada gua kesah lu ada masalah kat balai polis? aku takda AYAH ok, aku ada ABAH. dan ABAH aku tak sesedih KAU nak mintak kredit kat aku. dan sah sah kat BALAI POLIS ada je telefon dan tak MATI kalau minta pinjam sekejap. polis pun manusia, takde de dia nak tembak KAU kalau kau minta ONE phonecall."

sudah ku bilang, hodoh bukan orang kalau marah?

jap. tak marah ni, tengah gelak. sedih betul pengirim sms tersebut, bukan?

dua, Mexiz. deyy! MAXIS lah. anak sepupu aku darjah satu pun tahu eja lah. dan RM30?!! woi! kamu ni sedih betul kan. AYAH jenis apa kamu? kenapa tak minta ANAK kau top up kan RM100 terus, kan LAGI untung! ataupun, kalau kau AYAH yang baik, minta share credit pun lebih bernas, bukan? TAK GHETI? or, minta RM 10 sudah. minimum. ada masalah pun, apa perlu credit rm 30 secara segera? senang lagi kau message minta tolong ANAK kau tu datang balai.

tiga, ta payah call. demm!! loya tekak aku kalau abah aku guna gaya bahasa macam tu.
TA PAYAH. hell-ooooooooo! itu bahasa buwdawk buwdawk remaja sekolah lah der! terus aku terfikir kembali, entah entah, budak budak hingusan punya kerja nih.
dik, insaf ye. akak simpan msg adik ni buat rujukan. BOTH numbers akan disimpan dengan cermat. kalau perlu, nombor yang AKAK simpan ni akan diserahkan kepada pihak berwajib. itu pun kalau ada gangguan mistik dari anda lah. kahkahkahkah. sekejap. itu tak lawak. sekian.

sudah lah. baik aku krroooohhh! krooohhh!! segera daripada menyakitkan kepala dan jantung* berbicara lebih lanjut tentang isu ini.
apa apa pun, buat para pembaca, hati hati ya dengan scam sebegini. peribahasa orang lama memang tak lapuk dek zaman, "buat baik berpada pada"
sungguh. peribahasa mereka makin relevan sekarang ini.

nota kaki*: kenapa aku kata, menyakitkan JANTUNG?
kata kata yang kita tuturkan, serta emosi kita mempengaruhi kesihatan jantung kita. lebih banyak kita keluarkan kata kata negatif, jantung kita turut menjadi lebih negatif. sama lah macam kajian partikel air yang lebih cantik bila dibisikkan lagu indah daripada dibisikkan dengan lagu metal bagai tuh. konsepnya sama, oh kayy! wah gtu!

7 comments:

fievelski said...

gaya bahasanya saja lg menunjukkan ia itu orangnya dari seberang.

norasidah said...

benar!!!aku pnah dpt..aku stuju ckp gedik..benci itu AYAH!!

fara-D said...

oh.really i dont mind whether it is from seberang or not, sometimes, our locals pun berbahasa sebegitu rupa. pengaruh tv katanya. lagipun, clearly those kind of people are the ones who trick people. maybe they ARE from seberang or perhaps mereka orang tempatan, tak mustahil juga mereka dari mana hala. huh. nak menipu kan, mmg macam2 diputar.takmau la assume org mana, sebab we never know. samaaaa je orang mana mana pun. sedih ok.

Aliesha Kirana said...

sabo farah sabo..tp mmg boleh bikin hangin..brengsett btol ini orang..hak hak~ kami tak bodoh. ceh tetiba buat statement.

Gil Ra Im said...

rasanya org seberang jugak kot. byk kes2 camni dorg yg punya keje kan.. and hey, i like the way farah 'bahasa'kan org tu. dude, u got served! haha xD

fara-D said...

ella:
haha!Kannn! cam kelakar lah pulak!

weeda:
hahah! NAK bahasakan je...tak di reply pun sms tu. malas panjang cerita, nnt lain cerita lah pulak nnt. haha!

Gil Ra Im said...

ahahaha. baru perasan ada NAK. ni la jadinya bila baca laju2. hehe