Sunday, April 26, 2009

Lagu Rakyat

salam.
hari ini, bercuti langsung dari membuat apa-apa kerja design. walaupun hati sangat menggigil nak bersilat dengan set square dengan pensel dengan scale ruler bagai, tapi tahan diri. nak study subjek Hubungan Etnik. (haha. gelak gelak. gelak la... walaupun ada yang kata "eleh farah, hubungan etnik pun ko nak study...kecoh!takde nak dapat A nye, ko da miss satu kuiz kan...berangan la, takyah study!!" *emo plak skejap* naah...aku NAK study. biasanya memang aku hantam ke, soalan objektif kan. hahaha! tetiba kan rajin kali ni)
dah kata dok study subjek Hubungan Etnik, dan dan pulak muncul keinginan nak mendengar lagu lagu rakyat. apa lagik, search la mp3 lagu lagu rakyat neh. seronok jugak lagu lagu ni ek. kahkahkah.

dan baru aku sedar, antara lagu lagu rakyat yang ada, aku paling suka lagu Ulek Mayang. banyak yang mengatakan lagu ni berhantu la, apa la. tah, aku suka muzik dia. mendayu. tu yang buat dia 'berhantu' kot? hehe tapi, rasa nya memang benar pun. Ulek Mayang ni, especially tarian dia tu, berunsur khurafat. ada unsur-unsur pemujaan disitu. mana mungkin kita memuja selain DIA yang SATU itu. tapi as time moves on, tarian ulek mayang ni banyak diolah semula, dan hanya dipersembahkan semata-mata tujuan pelancongan, hiburan semata-mata. tak lagi seperti dulu dimana tarian tersebut merupakan satu kaedah rawatan secara ritual (tak silap aku la). ada jugak mengatakan tarian tersebut pada satu tahap,'rasukan' ketika mempersembahkan tarian ulek mayang ni dibiarkan berlaku dan dibebaskan kembali dengan keadaan tak sedar.

Ku tahu asal usul mu
Yang laut balik ke laut
Yang darat balik ke darat
Nasi berwarna hamba sembahkan
Umbok mayang ku umbok
Umbok dengan jala jemala
Pulih mayang ku pulih
Pulih balik sedia kala

Melalui bait lirik rangkap terakhir lagu tersebut kita dapat lihat unsur pemujaan yang dikatakan. akan tetapi, terpulang kepada individu masing-masing untuk menilai. niat tidak menghalalkan cara. apa yang penting....kerjaaasama ....eh... apa yang penting, apa bentuk hiburan apa sekalipun, asalkan ia tak mengkhayalkan, sepatutnya tak menjadi masalah. back to square-one, terpulang pada diri masing-masing untuk mengawal diri dari terhanyut dek nikmat donia. cehwah!



ok. mari sambung study! kahkahkah

7 comments:

Adian said...

back to square one?

nak times square.. haha

HidayahSham said...

wuu.aku takot dgr lagu neh.
mendayu dayu je lagu die.serem aku~

fara-D said...

adianbongok kau!! cis! apa bar timesquare...pavillion la!haha

shamootakot eh? haha....aku pun kadang dgr lagu ni time2 nak tdo dalam gelap, mengglupo gak nyorok dlm selimut!!

LaLa said...

kagum!!;)

Chika Chika said...

aphal ni?
aku kat sini ketagih HOT FM dalam kereta. Tak guna. Tamil fm dengan cina even indon pon ada. Malaysia takde. apa tah

Adian said...

pavilion? huuu xmampu... saya org miskin... hehe

fara-D said...

daylakagum mende nye dik oii??

chika..err...puan chikacepat la balik camtu!! tp berHOT fm dlm kete ko la, kete aku radio sudah nazak!Kahkahkah!

adianMISKINNN????? blah kau!