Monday, January 20, 2014

Kisah Jalan Jalanan India - Day 2: (masih) Kolkata

Assalamualaikum.


Baiklah kawan-kawan, ahkak sambung bebelan ahkak ye!
Hari kedua di Kolkata, sesubuh hari seawal 5.00pagi itu, kami pakat repacking backpack kami. Almaklum, susunan sebeban di bahu itu perlu la diatur secara bernas ye adik adik. Kalau tak, alamat keras la bahu ahkak nak meneruskan perjuangan dua minggu di India nun. Sementara menanti waktu check-out, team kami berjalan di kawasan sekitaran New Market. Secara personal, aku bertahan menahan diri dari melancarkan mode shopaholic aku ketika itu. Bukan la sebab menarik sangat pun nak di shop kan sekitar New Market tu, cuma aku ni kadang-kadang kalau datang angin dia gedebuk gedebak nipis sekelip mata dompet yang tak berapa nak tebal tuh! =.='
Nota khas: Aku baru perasan aku tak catat nama tempat-tempat penginapan sepanjang trip kali ni. Hampeh benar kau, paghah! Macam manaaa nak jadi reporter ni hah?! #berangan

Selesai check-out, masalah pulak dah nak campak beg-beg kami ni kat mana. Keretapi kami ke lokasi seterusnya 8.30malam. Ada lebih kurang 8 jam lagi kami boleh explore Kolkata tu. Nak tinggalkan kat hotel je, dah pulak store depa full. Adoi! "takkan nak heret beg gaban ni 8 jam wehhh?" *nangis sebaldi*
Untung jugak ada Rishabh yang ikhtiarkan options untuk kitorang. Setelah quite some time jugak menapak dengan at least 10kg kat bahu memasing, akhirnya kami ke stesen Keretapi (Howrah Train Station) terus untuk depositkan beg-beg tersebut.

Note 1: Almost all train stations in India ada Cloak Room (especially stesyen yang major). Syarat nak deposit bags kat Cloak Room tuh adalah ada tiket train. Tak sure berapa lama jarak masa yang dibenarkan tapi ada lah dia punya rate. Jadi, kataaaaalah anda plan nak buat train trip menyusuri India tanpa stay di memana hostel or hotel, mungkin boleh ambik option amik night train, sleeper class (contoh), then memana stop yang rasa nak explore tuh, deposit bag kat Cloak Room dan explore lah,dan kembali ke stesyen sebelum ditinggalkan train. Kang tak pasal jadi drama hindustan nak berlari kejar loncat masuk train! #dahmulamerapu

Seusai (tuh dia...usai! Terpengaruh dengan kosa kata Aliesha Kirana lah neh! Hai AK! I miss you! hikhikhik!) kami mendeposit bags, fuh lega bahu sekejap. Kami pun naik feri (ke bot tambang eh namanya? apa-apalah) ke seberang balik. Oh ye, hotel kami di bahagian Kolkata, dan rupanya, kami beli tiket (dari Howrah tu) dah consider daerah lain, bukan la Kolkata sangat rupanya. Hopped off the ferry into sort of kawasan kampung (or was it a slum?)
Dan berjalan melalui kawasan berkenaan, *que muzik emosi masuk sekarang!* somehow made me smile looking at the little ones there. Mainan mereka hanyalah dari sumber-sumber recycle, tapi muka mereka bercahaya gembira sangat, main kejar kejar. There's something in their face that i just could not explain in words. Entah. Mungkin selama ni aku belum terdedah lagi dengan pemandangan sebegini.*insaf* Syukur Alhamdulillah, rupanya aku masih beruntung menjadi aku. Dalam kita mengeluh kita dilanda kesusahan, ada lagi yang hidup jauh lebih susah tapi mereka tetap enjoy the life as it is. Betul-betul rasa terpukul tengok secara jarak dekat kehidupan macam itu. I won't really say they are homeless, because home is actually where you feel it is, where you get back to no matter in the form of a house or merely just a tent. You define your own home. Gituuuuh!

Kembali ke laporan travelogue ahkak! 
So basically, day 2 di Kolkata kami cuba memacam streetfood. Macam dalam sketches di atas tuuuuh!
p/s: kau jangan tanya kenapa ahkak tak support entry ni dengan photo photo! Kan ahkak dah cakap, ahkak diserang virus malas snapgambor! Photo photo banyak dicapture ke dalam kamera member ahkak okeh! 
Antara food yang kami cuba adalah:
1. Chai - ok fine people fine! Chai is not FOOD, it's a beverage! But in India, you will find chai in almost every corner of the country. It's milk tea, but you gotta try it since it has this pinch taste of spices in it. 
2. Pakoras - or some may call it samosa ...err...i think.
3. Kulfi - ice cream! err.... Aku rasa lahhh namanya Kulfi sebab hasil menggoogle info bagi menyokong catatan aku yang serba tak lengkap tuh. *pffft!*
4. Puchka - jangan tanya isi dia apa. Hang pi google sendiri. Rasa dia lemak lemak manis. Sepertinya di campak maruku halus sama. 
5. Coke + Milk - eh! Ni rasanya rasa time Day 1. Ok. Maafkan ahkak ye memori ikan emas kekadang!
6. Manisan Badam - tatau the real name! But according to Rishabh, Indians usually take this on their train journey. Uuuuuh mek suka weh sedap!!

Dan sampai masanya, kami pun bid farewell to Rishabh dan solat di stesen dan kemudian naik train. 
Kami amik Sleeper Class aja. Kononnya sebab bajet bajet tak perlu kot A/C class bagai, dah tengah winter kan, so apa barang aircond kan membazir je. ITU analisa kami. Sampai lah............
Sampailah dah naik sendiri rasa sendiri non A/C sleeper class tuh cemano. 
Mummy!! Bayangkan udara bersuhu rendah, di kelajuan 80km/j. Hambik kau! Memasing keras! kahkahkah!! 

Dan bermula saat dalam train itu, sehinggalah tiba kembali di tanah air baru aku kembali bertemu suhu tinggi yang AMAT DIRINDUI!! *aku rasa kalau campak aku kat winter bersnow tuh, alamat aku jadi snowman lah gamaknya, keras!! Dan teori aku sebelum bertolak ke India tentang lemak-lemak aku yang aku ternak selama ini bakal melindungi aku melawan cuaca sejuk seumpama lemak lemak beruang kutub nampaknya meleset sama sekali! Tak guna punya lemak!! #emotakpasal

 Sleeper Class. Sebelum diconvert kepada katil tiga tingkat

 Sedang memasang katil tingkat 2

 Ni bahagian Side. Kat laluan. Sebab dah siang, kami bertenggek as seat. Nanti aku cerita kenapa

Tuan tanah sidai muka sekejap! Pui!

So. Itulah dia hari kedua di India.
Pengalaman pertama naik train long distance di negara orang. 
Kalau kat Malaysia, aku suka je kalau naik train KTM KL-Butterworth tuh. Sebab 1, jimat kos penginapan. Sampai sesubuh hari terus terjah destinasi dan 2, aku ni kan panjang, maka aku prefer tempat yang aku boleh stretch my legs whenever i want to. Kalau dalam bas, kau pikir drebar bas tak rasa nak lempang kau tak kalau kau bangun duduk bersiar-siar dalam bas sepanjang perjalanan? Takyah drebar bas, passenger sebelah kau awal-awal lagi volunteer lempang kau kalau kau buat perangai macam tu!
Kembali ke pengalaman naik train di India, 
sebelum ke India, aku dah disogok dengan kisah-kisah ngeri buat wanita di India (tak kira lah local ataupun foreigner). Nak jadi cerita, tetiba ada mamat selamba kodok dok kat pembaringan aku.
Of course aku panic!!
Call nombor SEMUA ketiga tiga geng yang ada simcard india (nasib baik jugak aku roaming), dan satu pun tak dapat! Message one of the boys koooot lah dia baca message dan tolong aku halau mamat ni kan....
Hoh! Semua keras dibuai mimpi! T__________T tawakal je lah!
Tetiba, Abun (team leader kitorang) terbangun. Aku tepuk dia mintak tolong dia sound mamat tuh. 
Tapi mamat tu degil dok situ jugak. 
Ok fine, at least aku dah alert Abun dan dah alert mamat tuh kalau dia macam macam, geng aku kat sebelah tuh je. Sort of signal bahawasanya i was not alone lah. 
Tawakal. 
Dan tetiba insaf. This is how life is di sana ye. Hop on train. Main suka hati je tenggek memana muat.
Maka, atas dasar kesian (sesuka hati aku je aku assume orang naik train tuh takde tiket huhuhu!), aku biarkan je mamat tuh bertenggek situ. Walaupun hakikatnya kaki aku macam dah agak cramp mengerekot sebegitu rupa. Aku set dalam kepala hotak, amal kebajikan. Jangan sombong sangat kat tempat orang. Biarlah dia. Asal dia tak macam macam, biarlah. "alah....next station nanti dia turun lah tu!" ayat yang aku bagitau diri sendiri untuk sedapkan hati. 
Even before mamat tu duduk kat bunk aku tu pun, memang ada mamat lain (since our seats were near the exit of the coach) yg dok bertenggek kat area pintu gerabak tuh. Dan sekali sekala dok tengok ke dalam gerabak. Memang aku tak lepas pandang mamat kat pintu tuh melalui reflection cermin tingkap train. Serius tak lepas. Lantak kome lah nak cakap teman ni paranoid ke apa, yang penting aku dan geng aku selamat!
Dan menjadi Farah Diana, tanpa disuruh memang dia akan jadi orang last tidor di situasi yang she does not feel secured. Unless ada orang lain berjaga, aku memang automatik jadi segar kalau lain dah gol dulu. Kalau ada orang lain berjaga pun aku tetap akan mendegilkan mata bertahan. Konon hero lah tuh! *pui!*

Ok uols, mek tak sedar sunggoh la panjang jela mek bebels malam ni! Padahal esok ....err....esok menda, jap lagik lah!! Jap lagik ditugaskan jadi drebar ngantor orang ke Airport dan petang pulak ada meeting/discussion. Omaipetalingstreet! I better pen off now! Till then, to be continued with the next destination of our adventure!
Toodles!

Yours truly,
Farah Diana MH

2 comments:

terokai seni said...

jenguk kot ada orang

fara-D said...

Cemomoi: ada orang! Tapi orang ni pemalas sikit! Sorryyyyy heheheh.