Tuesday, November 28, 2006

Kisah Kasih.........

my beloved mummy and maktok
the picture above is my mom and maktok. maktok is getting weaker. sangat sedih bila visit dia smlm. suara dia sangat susah utk aku fahami. hanya mummy yang boleh tangkap setiap patah kata yang keluar dari bibir maktok. itupun bila mummy dekatkan telinga pada maktok. maktok was admitted to the ColumbiaAsia nursing and rehabilitation centre in Shah Alam on 22nd. semua gara-gara khuatir akan keadaan nya yang uzur tu. takkan nak bawak dia ke alor star gak dgn keadaan dia yang lemah tuh kan. kesian dia kena travel jauh, nnt dia penat. so mummy and her siblings pun decided to put here there utk sementara. PAUSE! i know some might think we are being cruel to her by putting her in an old folks home. NO! it's not an OLD FOLKS shelter my dear. it's NURSING centre, OKAY! kat situ, sementara menunggu maid from surabaya datang, she will be taken care by those nurses and doctors. rather than if she stay at home and takde sapa can jaga her ALL the time. some of my frens mesti penah dengar tentang maktok kan? well, she haven't got her sleep for quite some time. di centre tu, Alhamdulillah she could rest better than she is at home. kalo di rumah, dia bukannya reti dok diam. dia bangun duduk dangun duduk jalan sana jalan sini duduk smula...all for nothing. nak bangun dari duduk tu pun dia kena kerah kudrat sebanyak mungkin... so, all of us at home are worried that she had been "naughty"... (sesuai ke perkataan ni?)

petang semalam, aku ikut mummy visit maktok. pagi tu nana and anip yang ikut. that was my very first visit since she was admitted. masa balik from ukm pun tak sempat jumpa dia dulu b4 she was sent there. i hearrd stories by mummy, uncle nasser and aunty nah about how susah it was to make her stay there. and how berat hati it was for my mum and her siblings as well to leave her. mlm mummy hantar maktok ke sana tu, mummy dok sorg2 dlm bilik maktok. tgk tv konon. but i saw mummy's eyes were red. so i decided to leave her alone, giving her space to calm down. after all, maktok is her mum kan. back to cerita semalam. when mummy and me sampai di kamar maktok, she was heavenly sleeping. so we just let her sleep while we quietly sat on the chairs and read newspapers. later, a pair of nurses came to check her temperature and pressurre. surprisingly, dia tak sedar langsung. nyenyak betul dia tdo. after a few minutes, the nurses suruh kejut dia makan sbb last meal she ate was at 12 that afternoon. at first she refuse , "kenyang makan tengah hari tadi tak habis lagi" she said. so mummy pujuk and pujuk and finally she ate a little. very little....just a few teaspoon of nasi and soup and a quarter cup of plain water. then mummy make her a quarter cup of milo and she drank that and mummy lega sikit dia minum milo tuh abis. after that, mummy lap muka and badan dia sikit. bersih-bersihkan dia... pastu kami nyembang2 sikit, eventho her voice was very halus, mummy and me tried real hard to understand and Alhamdulillah, we did. mummy peluk maktok and mintak ampun sbb selalu marah maktok. mummy didnt meant to marah her, its all for her own good. mnummy sangat risau maktok jatuh bila tgh jalan, mummy risau maktok sakit kalau tak tdo malam betul2 ...sebab tu mummy marah maktok. bak kata orang, marah tanda sayang. mummy mintak ampun sambil nangis2 sbb terpaksa marah maktok. betapa naluri aku sebagai seorang anak amat tersentuh melihat airmata mummy ku menitik demi maktok; ibu nya itu. tak semena-menanye, airmata aku pon laju je mengalir. ( huhu... btol kata adian, aku ni ratu menangis gak.... :P ) aku mana bleh tgk mummy nangis, automatik aku pon akan nangis sama.

mummy.... farah akan jaga mummy macam mummy jaga maktok sbb farah sayang mummy sama macam mummy sayang maktok. maktok....farah sayang maktok jugak.maktok cepat balik ye...farah rindu maktok!! semua orang rindu maktok...maktok jgn nakal ye!!

ok...STOP! before i start crying again..... huhu!!

11 comments:

Chika Chika said...

astaghfirullah ...

ye ke? firstly, aku terkejot tgk da picture above. sgt terkejot. Aku tumpang sedih to know this. Semoga maktok kamu sehat, pulih dan be blessed always. Insyaallah.

promise to urself. afta dis jd cucu yg baik sbb sgt seronok ada nenek. My beloved one dah tinggalkan aku and until now, still i can't blif it. Sbb aku dulu slalu berangan that one day, arwah opahla yg akan jaga my kids. But its obviously a dream now. Jaga dia leklok na.

fara-D said...

huhu...slama ni aku cucu yang baik per....
cuma kadang2 rasa geram je...dia notty sangat...ehehe....today dia dah nampak better....syukur Alhamdulillah.....

Anonymous said...

gambar first tu menakutkan. for a second i thought sumthing worse had happened. rupe2nye memang camtu kat nursing home. ingatkan cam old folks home kat tv tu. hope she get well soon.

uuu kisah ni perlu dimasukkan sbg salah satu cerita dlm filem "CINTA" tu.

fara-D said...

alamak....ni kes gambar snap salah timing lah ni ek?! tak cukup loving and caring ke ah gambar tuh?
tuh gambar mak aku ngah suap maktok aku la....bleh plak kata scary.....mangkok btol!!~

fara-D said...

again nurul.....
IM A GUD CUCU laa.... :D

Chika Chika said...

i know dear... xde niat nk kata ko cucu tabaik. jgn terganggu dgn ayat itu.

aku saja je ingatkan. ingatan utk aku jugak. klu tak masakan ko sanggop turun naik jaga dia kan... dan aku pon lama nk bitau ko. dr citer2 ko la... aku membuat andaian, nenek ko slalu carik ko kan? slalu panggil ko utk apa2 bantuan. dan plg gemar 'ganggu' kamu. aku rasa, ko cucu fav dia. just like my late grand ma. dia sgt syg adek aku ijat. masa dia terlantar sakit pon, semua nak ijat buat. sgt best jd cucu fav.

Chika Chika said...

eh. jap. gmbr tu suppose to show kasih syg eh? alahai... salah timing and angle la, fara... ahaha.. ko buat org terkejot tau.

Anonymous said...

aku xnak la ckp, tp sbb nenek tu tgh tidur, so nampak cam... (xnak cakap gak) ala, bole je amik gamba2 happy ke, nenek ko tgh duduk ke. hehe

fara-D said...

miahaha....nnt aku amik gambar lain...(kalo rajen...:P )
owh tidak....fav cucu dia is nana (kakak aku),abg erin, erin and kak ina (yg kawin kat alor star ari tuh...)....

Anonymous said...

uhu..cdey nye...
takot nye kenang naseb di hari tua..
takut nk pk akan kehilangan org yg kita syg sgt2 kan..huwaaa..
ko bkn ratu nangis farah..aku pon cm nk nangis n sebak jek ble bc cte neh..sedey sesgt..
neway,harap maktok ko cpt sehat smula..amin....
#cda

fara-D said...

uhuk uhuk! ada sbb2 lain si adian tuh kata aku ratu nanges la cda...bkn sbb kes neh aja...hehehe