Saturday, January 17, 2009

we will not go down!

salam.
malam semalam, while browsing through the net for the case study (yes. the neverending nye task!) suddenly, terdetik nak click on a youtube video posted in the facebook by dearly friend of mine back from sriaman. song for gaza. (original video here) my heartbeat totally stopped.
i know i've been neglecting the outside world for all my life. never cared, never have been bothered (hey, not totally lah. ingat aku ni hati batu ka?) i just got just a glimpse of everything. get to know just the surface. felt pity, but that's just it.
somehow, the video did caught me into tears (though masa tu tengah lepak kat studio! nasib adian tak nampak!llalala)
walaupun aku mengaku aku ni agak cengeng, but itu occasionally ok. tak kuasa aku nak nangis nengok hero hindustan tengah nazak sambil si heroin sedang terseksa jiwa raga melihat si hero menanti saat mati! err....ok. i did say occasionally, did i? certain2 la. woi! aku merepek apa nih? baru cadang nak entry serius sket dah meraban tak tentu arah! ish

ok ok. serius serius.
im not trying to prove anything here, just to express my deepest concern. just to share my feelings.itu saja. mungkin itu saja yang aku mampu. selemah-lemah manusiah lah kiranya aku nih. isk.

sedih. sangat sedih. kenapa perlu begitu? ye, aku juga punya rasa marah. pernah rasa nak menyalakan bom bagai.cuma sebab aku tak reti buat bom je yang buat aku keep the thoughts to self (FARAH! MERAPU LAGIKKKK!!)
maaf....
sambung balik. being me, aku memang agak blur on current issues. kelemahan terbesar aku kot.
aku punya satu pendirian yang aku rasa pelik tapi itu lah aku. pendirian yg buat aku rasa kadang-kadang aku malas nak baca berita (aduh. padahal, itu satu kepentingan untuk aku mengetahui isu semasa, to keep me updated. aish....i know, my bad. *sigh)apa dia?
ye, sebab perang-perang ni lah.
perang
kes kes bunuh
hasad dengki
ragut
anda mungkin akan cakap pada aku, "farah! that's real life! like it or not, shit happens. u have to wake up, snap back into reality"
ada aku peduli itu semua?
aku bukan seorang yang very the angelic, aku penuh perasaan dengki, sakit hati dsb.
tapi, aku tak sama sekali menyokong keganasan.
robek ok hati menonton video tersebut. sedih sangat. rasa terdetik, what were they thinking?
mereka tak pernah melalui peringkat kanak-kanak kah?
tak pernah ke mereka rasa hidup sebagai kanak-kanak?
apa? mereka tu, keluar2 dari perut mak terus pegang senjata kah?
mungkin mereka tak pernah merasa kasih sayang seorang ibu, ok. aku terima. tapi aku tak terima kenyataan mereka sanggup buat macam tu
Bold pada KANAK-KANAK dan wanita. dalam ramai-ramai askar itu, mereka di kawal oleh satu kepimpinan yang otak tatau letak mana. dan dalam ramai-ramai tu jugak, tak de yang ada otak? mereka takde family ke? oh, mungkin takda sebab tu mereka tergamak. tapi.... sekali lagi aku nak luahkan, mereka TAK PERNAH rasa jadi KANAK-KANAK ke???

aku tak nak cakap apa-apa pasal kenapa perang tu jadi lah, sebab aku tau aku tak arif pasal tu.
tapi sebodoh-bodoh aku, bodoh lagik mereka yang tergamak memperlakukan wanita dan kanak-kanak sebegitu rupa. mana hilang perikemanusiaan?
mana hilang akal fikiran?
mana pergi kebijaksanaan?
mana pergi budi bicara?
semua itu hanya mimpi kah?
dunia akhir zaman.... akhirat lagi azab.
sedih.runtun hati. tak terluah.


kiranya aku punya kudrat,
akan ku bina benteng buat melindungi anak-anak itu
andai aku punya kuasa,
akan aku arahkan seluruh umat manusia menentang kekejaman itu
kiranya aku punya harta berjuta-juta,
akan aku taburkan depan mata mereka agar mereka diam dan menghentikan perbuatan gila ini.
namun,
harta, kuasa dan kudrat itu milik DIA.
aku hanya mampu memohon doa dari NYA yang MAHA KUASA
aku selemah-lemah manusia
hanya mampu membenci kekejaman itu
hanya mampu marah dengan kebodohan itu
insyaAllah, hanya doa yang mampu aku panjatkan
aku masih percaya kan kuasa NYA yang tiada tandingan
aku masih percaya,
DIA tentu punya sebab mengizinkan segala ini berlaku
mungkin DIA mahu kita lihat dan belajar
mungkin DIA mahu menguji iman kita
percaya atau tidak kuasa NYA
percaya atau tidak rukun iman NYA
qadha' dan qadar
aku percaya, sinar itu ada di hujung sana
hanya bila yang aku tertanya-tanya........

anak-anak, dan ibu-ibu gaza
hanya doa aku mampu iringkan
hanya kata-kata mampu aku sampaikan
hanya air mata mampu aku sumbangkan
bertahanlah
sinar itu pasti ada
Allah itu Maha Kuasa
tidak didunia, diakhirat nanti balasan menanti mereka
walau kita tak pernah bersua
kenal apatah lagi
tapi sayang ini pada sekalian manusia
moga hitam itu pudar
moga gelap itu cerah
moga sedih itu senyuman
moga hari ini berakhir
dan esok bermula
bermula dengan lembaran baru yang bersih.......
ya Allah, lindungi lah mereka
lindungilah sekalian hamba Mu
di sana
dan disini
hindarilah bumi ku hadiah dari Mu ini dari terus-terusan diseksa
bantulah umat Mu yang kehilangan kudrat ini
amin ya Rabb al Amin........

7 comments:

Adian said...

(speechless 5 minit)

di saat2 wireless za'ba ala2 bengong ni, tetiba youtube laju la plak. saje kot nk bagi aku tgk video tu.

i'll reprint the boycott israel product yg aku penah print dulu.

fara-D said...

good adian!!!mari sama2 berjuang walaupun secara kecil2an....

Adian said...

sebbek smlm xterorder mcd. hehehe

HidayahSham said...

mari kite same2 doakan untuk rakyat Islam di Palestin.buat masa ini tu je yang mampu kita buat.

fara-D said...

ye betul. mari mari....

MyNameIsPia said...

btul weh. kalo sbb cite hindustan sedeh2 takde mase nak nangis2.
tgk mangse2 kat palestin sgt menyayat hati. siyes aku pon sebak tp kuntrul beb kuntrul.
same2 la bedoa dan support mereke ;)

fara-D said...

pia: huhu! mari mari! sedehh kan.... sayu rasa.... isk isk. mari menyokong boikot!